A következőkben a Szalóki Violetta és Kelecsényi Ákos GroupM Akadémia “veteránok” segítségével készült interjú alapján megtudhatod, hogyan is néz ki hosszú távon az ügynökségi élet a program elvégzése után.
Mit dolgoztatok az Akadémia előtt?
Vio: Előzetesen pszichológia szakot is végeztem, és ehhez kapcsolódóan kipróbáltam magam HR gyakornokként egy rövid ideig, majd önkéntesként a Budapesti Pszichológiai Napok nevű rendezvényen ismerkedtem meg az ott lévő marketingcsapat által a marketing világával.
Ákos: 3 évig dolgoztam egy női kézilabda klubnál kommunikációsként, ez az időszak inkább PR fejnehéz volt, a mostani munkám pedig sokkal inkább a marketingkommunikációhoz kötődik. A PR nekem mindig is megfoghatatlanabb volt a marketingkommunikációval ellentétben, ami valamivel egzaktabb számomra, és ez is volt valójában a drive, ami miatt jelentkeztem az Akadémiára.
Mikor végeztetek, mit adott az Akadémia?
Vio: Én 2 éve végeztem, fun fact, hogy a szülinapomon volt a záró prezink, úgyhogy nagyon jó nap volt. Az Akadémiát mindenképp egy nagyon erős és átfogó szakmai alapozónak mondanám, aminek során sokféle területbe belekóstolhatunk. Ami nagyon jó volt, hogy az elméleti alapozás mellett rögtön volt egy gyakorlati rész is, ahol ki is próbálhattuk azt, amit elméletileg elsajátítottunk és láthattuk, hogy ez a gyakorlatban hogyan valósul meg. Elmondták, hogy ez még nagyon az eleje a dolgoknak, de abban is sokat segített, hogy megtaláljuk azt az irányt, ami jobban érdekel, amiben szeretnénk elmélyedni, és nemcsak vakon tapogatóztunk, hogy mi lehet az, ami testhezállóbb az egyes embereknek.
Ákos: Én 2017-ben jelentkeztem az első turnusra. Bennem az Akadémián eltöltött idő a szakmai ismereteket következetesen és logikusan építette fel, ezáltal biztosabb alapokon tudtam munkába állni az elvégzése után. Míg ha az ember egy asszisztensi vagy junior pozícióba kezdi pályafutását egy médiaügynökségben, akkor ugyanezek az építő kockák nagyobb és nehezebb munka árán kerülnek csak a megfelelő helyre. Hiszen ekkor már nem csak az elméleti vonatkozású teendőkkel, hanem a gyakorlati tevékenységgel is foglalkozni kell a mindennapok során, ráadásul az utóbbi nagymértékben alakítja, hogy kiben milyen tapasztalatok és hogyan csapódnak le.
Milyen típusú munkát végeztek, mi a beosztásotok, milyen ügyfelekkel dolgoztok együtt?
Vio: Programmatic Specialist vagyok jelenleg. Programmatic kampányok menedzselésével, tervezésével, riportálásával és a programmatichoz kapcsolódó feladatokkal foglalkozom, ami összességében egészen sokszínű, mivel a folyamatok szinte teljes egészében ott vagyok, segítséget nyújtok, javaslatokat adok a kampány setup, kreatív feltöltéstől kezdve egészen a postbuy elkészítéséig. Fő ügyfeleim az Unilever (pl. Dove, Axe, Domestos, Baba, Signal) és a Sanofi (pl. Algoflex, Rubophen), de ad hoc szinten több kampányba is besegítek.
Ákos: Pozíciómat tekintve Senior Digital Executive vagyok, ami tulajdonképpen digitális médiatervezést takar. Alapvetően adott ügyfelek digitális accountja, médiatervezése és bizonyos esetekben kampánymenedzsmentje is hozzám tartozik. Digitális médiatípus tekintetében egyaránt foglalkozom hagyományos, programmatic és PPC alapú médiavásárlási metódusokkal is. Ügyfeleket tekintve az elején egy Red Bull, Ubisoft, Dyson, Lufthansa négyessel kezdtem, majd némi átrendeződést követően most már a Ford, Sanofi és Red Bull ügyfelek tevékenységét segítem.
Mit szerettek a munkátokban a leginkább, mi a legérdekesebb és mi a legnehezebb része?
Vio: Alapvetően szerintem a programmatic önmagában is egy nagyon érdekes terület és az egyik legdinamikusabban fejlődő, az egyik előnye, hogy folyamatos változásban van és kihívást is jelent, hogy lekövessük a nemzetközi trendeket, illetve adaptáljuk a magyar piac sajátosságaira. Izgalmassá teszi, de mindig kicsit nehezíti is, hogy lépést kell tartani a változásokkal.
Ákos: Szeretem a munkámban a változatosságot és a társaságot/munkakörnyezetet, amiben a Mindshare-nél vagyunk (“ehhez én is csatlakoznék”- Vio). Folyamatosan új dolgok kerülnek elénk, amiből lehet tanulni, és amiket meg lehet ismerni, így az önképzés egy jelentős része már a munkám révén megvalósul, hiszen így a mindennapok hozzák magukkal az új ismereteket, ami számomra nagyon fontos. A nehézség pedig pont ugyanebből adódik, mert nem is nagyon enged el a munka egy pillanatra sem, persze vannak lightosabb időszakok, de akkor is ott kell lenni a gáton.
Miben szeretnétek szakmailag fejlődni, mi az, ami izgalmas, és beleásnátok magatokat?
Vio: Egyrészt szeretnék lépést tartani a folyamatos fejlődéssel, illetve egyre jobban szeretném átlátni a programmatic helyét a nagy egészben, hogy hogyan kapcsolódik egy médiaterv részeként a többi területhez. Itt visszacsatolnék az Akadémiához, ami sokat segített, mivel már nem 0-ról indul a tudásom más területeket tekintve, de nyilván más perspektívából kell ezt nézni programmaticosként, mint akadémistaként, amikor még minden új volt.
Ákos: Én az elméleti dolgok gyakorlati alkalmazására koncentrálnék. Nagyon érdekel, hogy miképp készítünk el egy nagy volumenű tenderanyagot például, és ezt elejétől a végéig lekövetni, nem pedig csak a részfolyamatokat látni. Ezen kívül szeretnék majd egy szinttel feljebb lépni, és akár egy kis csapatot koordinálni.
Gyönyörű végszó volt, köszönöm szépen az időtöket!
– Dajka Dominik, Junior PPC Specialist @MindShare Médiaügynökség
Ha szeretnél jelentkezni a GroupM Akadémiára, megteheted itt: http://akademia.groupm.hu/index.php/jelentkezes/
(A borítókép forrása: Unsplash)