Az első dolog, amivel a leendő munkaadód találkozik, az általában az önéletrajzod. Ezzel kelted az első benyomást. Annyi biztos, hogy jó önéletrajzot akkor sem könnyű írni, ha valaki tele van munkatapasztalattal. (Sőt néha a sok tapasztalatból nehezebb kihámozni, hogy milyen a pályaíve, miben is jó az illető, mit csinált valójában.) Pályakezdőként pedig a feladvány az, hogy a kevésből vagy esetleg semmiből hogyan lehet mégis valamit kihozni.
Az elmúlt években rengeteg önéletrajz került a kezembe és számos új munkatárs kiválasztásában vettem részt. Ebben a posztban az ezek során szerzett tapasztalataimat osztom meg veled. Akár hiszed, akár nem, nem olyan nehéz kitűnni a mezőnyből.
Mitől is lesz jó egy önéletrajz?
Természetesen a nulladik pont az, hogy tartalmazza az alapinformációkat és elérhetőségeket, erre nem is vesztegetnék több szót, számos helyen (például ITT) olvashattál már róla. De mi az, amivel pluszt vihetsz bele, amit a többiek sokszor már nem tesznek meg?
- Látszik rajta, hogy egy adott pozícióra készült, azaz kihangsúlyozza azokat a képességeket, tapasztalatokat, amelyek illeszkednek az álláshirdetésben megadott elvárásokhoz vagy a cég értékeihez (persze csak akkor, ha rád azok ténylegesen igazak). Ezzel meg tudod mutatni, hogy “elvégezted a házi feladatodat”, nemcsak átdobtad az önéletrajzodat a századik helyre. Szépíteni persze nem érdemes, mert hamar kiderül, hogy csak az álláshirdetést fogalmaztad át saját tapasztalattá.
- Tömör, könnyen áttekinthető és pontos, lehetőség szerint egy oldalas. Ezzel bizonyíthatod, hogy meg tudod ragadni a lényeget és a másik oldal munkáját is szeretnéd segíteni, hogy minél gyorsabban meg tudja állapítani, te vagy az ideális jelölt. Egy HR-es jellemzően 1-2 percet tölt egy önéletrajz átnézésével, ennyi idő alatt kell őt meggyőznöd. Ez a bemutatkozásod, ha rendezetlen és tele van hibával, akkor nem sok esélyed van. A helyesírás-ellenőrző használata mellett nyugodtan kérj meg egy élő embert, hogy nézze át neked.
- Az elvégzett feladatok helyett inkább az eredményekre koncentrál. Legyenek azok tanulmányi (verseny) eredmények, szakkollégiumi, diákszervezeti vagy szakmai gyakorlati, esetleg a családi vállalkozásban szerzett tapasztalatok, vagy akár személyes projektek. A munkaköri leírásodra senki sem kíváncsi, viszont a referencia megjelölése előnyt jelenthet. Ha a szakdolgozatod témája kapcsolódik a munkakörhöz, azt is érdemes kiemelni.
- Megmutatja azokat a jellemzőidet, amelyekkel kitűnsz a többiek közül. Ha szabadidődben új dolgokat tanulsz, önkéntes munkát végzel, komolyan veszed a hobbidat vagy mondjuk saját blogot vezetsz, említsd meg ezeket. Ezek mind plusz pontot jelenthetnek, és persze kizárják azokat a helyeket, ahol csak éjjel-nappal dolgozó embereket keresnek. A hobbid sokat elárulhat rólad, ha például rendszeresen sportolsz, akkor feltehetően kitartó vagy, és ha mindezt csapatban szereted művelni, akkor sejthetően csapatjátékos is vagy.
- Egyszerű és letisztult. Hacsak nem kifejezetten kreatív pozícióra jelentkezel, nincs sok értelme cirkalmas önéletrajzot készíteni. Ezt a “műfajt” csak kevesen tudják magas szinten művelni, ha te nem tartozol közéjük, akkor inkább maradj egy egyszerűen elegáns formátumnál. Ami sohasem az “Europass” vagy hasonló sablon.
Mi lehet még fontos információ a munkaadó számára?
- A felsőfokú tanulmányaidat befejezted-e már, rendelkezel-e diplomával. Nem nehéz belátni, hogy ez miért fontos: munkavállalóként vagy diákként lehet-e téged foglalkoztatni, van-e még hallgatói elfoglaltságod, illetve megvan-e a “papírod”.
- Rendelkezel-e aktív, felsőfokú hallgatói jogviszonnyal. Lásd fent, lehet-e téged diákszövetkezeten keresztül, gyakornokként alkalmazni.
- Ha még hallgató vagy, mennyi időd van egy héten dolgozni (pl. 20, 25, 30 óra) és milyen beosztásban. Ez azért fontos, hogy tudjuk, mennyit és mikor számíthatunk rád, tudsz-e dolgozni azokban az időpontokban, amelyek a munkakör szempontjából a legfontosabbak.
- Ténylegesen milyen szintű az angol nyelvtudásod szóban és írásban, mennyire használod aktívan. Főleg a nemzetközi cégeknél fontos ez, hiszen könnyen lehet, hogy angolul kell anyagokat készítened és külföldi kollégákkal kell egyeztetned. Arról már nem is beszélve, hogy a szakmai híreket számos szakmában leginkább angol nyelven lehet követni.
- Hogyan állsz a MS Office szoftverekkel. A mai napig a MS Office programok használata a legjellemzőbb irodai környezetben. Ha adatokkal kell dolgozni, igencsak ismerni kell az Excelt, a legtöbb anyag pedig Power Pointban vagy Wordben készül.
Mire érdemes még figyelni?
- Lehetőleg ne a Linkedinről vagy a Profession önéletrajz szerkesztőjéből exportáld az önéletrajzodat, mert az eredmény várhatóan nem lesz ideális. Inkább szerkeszd meg szövegszerkesztőben és mentsd el pdf-ként.
- Az önéletrajzodban szereplő fotód lehetőleg ne egy Instagram szelfi legyen, amin látszódik a fürdőszoba és a kiskutyád is. Ez nem vicc, valós példa. Érdemes a hagyományos, “unalmas” portrénál maradni.
- Az email címed lehetőleg ne pegazus001@gmail.com legyen, hanem egy a nevedre utaló cím.
- Semmi gond nincs azzal, ha valaki bulizik, de ha a nyilvános közösségi profilodon minden második képen láthatóan ittas vagy, az nem biztos, hogy jó pont lesz a leendő munkaadódnál. Könnyen lehet, hogy rá fognak nézni a Facebook, Instagram, Linkedin stb. profilodra, így azokat érdemes “szalonképes” állapotban tartani!
Ha szívesen tanulnál és dolgoznál egy olyan helyen, ahol fontos vagy, jó a társaság és szakmailag fejlődhetsz, jelentkezz a GroupM Akadémiára!