A GroupM Akadémia digitális gyakornoki programja a szakmai tudás átadása mellett az analitikus gondolkodás és a csapatmunka fontosságára is rávilágít – írja Napsi, aki a gyakorlati hónapokat a Maximize-ban és a Mindshare-ben töltötte, ma pedig már a MediaCom digitális csapatának tagja.
Az Akadémia alapvetően két dologra nevel: a szakmára és a munka világára, amire – legyünk őszinték – az egyetem ritkán készít fel maradéktalanul. A megfelelő tudás, illetve készségek magunkévá tételét az erősen gyakorlatorientált oktatás teszi lehetővé. Ez azért könnyebbség, mert nincs idő ráparázni a tanulásra, hiszen már az első héten megkezdődik a gyakorlati helyeken való munka. Az Akadémia négy hónapja alatt mindenki két cégnél ültetheti át az elméletben elsajátított szakmai tudást gyakorlatba. Az első két hónapot a Maximize-nál, a második kettőt pedig a Mindshare-nél töltöttem.
A Maximize a GroupM egyik kisebb ügynöksége volt – ami nem jelenti azt, hogy nem részesült ugyanolyan kiváltságokban és bánásmódban, mint a legnagyobb cégek. A csapat rendkívül összetartó és családias volt, hiába csak két hónapot töltöttem velük, minden bulira magukkal vittek, első perctől kezdve úgy kezeltek, mintha én is közéjük tartoznék. Szuper mentort kaptam, aki rögtön a mélyvízbe dobott: először PPC és eDM kampányok elő- és utómunkálataiba vont be, majd később már hagyományos display kampányokon is dolgozhattam velük. Előkészítettem, riportáltam, ajánlatokat tettem össze, meetingekre jártam velük. Ez a két hónap azért is volt meghatározó számomra, mert én úgy érkeztem az Akadémiára, hogy fogalmam sem volt a digitális marketing világáról. A Maximize-ban mindenféle feladatba bepillantást nyertem, a digitális marketing sok-sok ágát ismerhettem meg, ennek és az ottani kollégáim szakmai segítségének köszönhetően egyre biztosabban tudtam, hogy mi az, ami engem igazán érdekel majd, milyen specializációra szeretnék kerülni.
A Mindshare-ben töltött két hónap alatt már főként specializációs tréningjeim voltak az Akadémia keretein belül, melyek a médiatervezés-vásárlás területén mélyítették el a tudásom. Ez a volt az az irány, amelynek megismerésére leginkább vágytam. A Mindshare-ben ezt a mentoraim is figyelembe vették, olyan feladatokat kaptam tőlük, amik szorosan kapcsolódtak ehhez a vonalhoz: tervezés, éves display riportok összetétele és kreatív ötletelés. Habár maga a cég sokkal nagyobb, illetve sokkal többen dolgoznak a Mindshare-ben, mint a Maximize-nál, egyáltalán nem a multiktól sztereotipikusan elvárt vasszigorral és robotszerűen dolgozó zombikkal találkoztam. A pörgés folyamatos és állandó, a szakmaiság megkérdőjelezhetetlen, de ezzel párhuzamosan a jó hangulat, a segítőkész kollégák és a fejlődés garantált.
A fenti cégeknél volt lehetőségem arra, hogy a tréningeken elhangzottakat gyakorlatban is kipróbáljam. Kaptunk ugyan házi feladatot is egy-egy tananyagból, de úgy gondolom, mégiscsak más súllyal bír egy gyakorló és egy éles feladat. Viszont fontos része a képzésnek, hogy a szakmai tudáson felül más, sokkal hétköznapibbnak tűnő, ámde ugyanolyan fontos tudással is gazdagodunk az Akadémián töltött idő alatt:
Ha valaki csapatban dolgozik, két kulcsfontosságú képességet kell tökélyre fejlesztenie: a kommunikációs- és alkalmazkodási készséget. Megtanultuk meghallgatni a másik érveit, illetve azt, hogy hogyan érvényesítjük az akaratunkat félreértések nélkül – vagy éppen azt, hogy hogyan lássuk be, mikor nem feltétlenül csak a mi módszereink működhetnek egy-egy projekt megvalósításánál. Minél tisztábban működik a kommunikáció a csapat tagjai között, illetve minél inkább igyekszünk összehangolni az attitűdjeinket, annál gyorsabban, hatékonyabban és jobb hangulatban tudjuk elvégezni az adott feladatot. A csapatmunka az Akadémia szerves részét képezte: a kiscsoportos házi feladatok alkalmával, ráadásul a gyakorlati helyeken „éles” projektekbe is bevontak minket.
Minden márka más-más életérzést és értéket képvisel. Mi ezeknek az attribútumoknak a fogyasztók felé való közvetítésén dolgozunk, ami rendkívül változatos feladat: teljesen mást képvisel és forgalmaz a Ford, a Nivea, a Coca-Cola vagy éppen a Sanofi. Ahhoz, hogy az általuk közvetíteni kívánt üzenetet a legmegfelelőbb csatornán tudjuk átadni a célközönségnek, nem kevés kreativitás szükségeltetik. Az Akadémián kapott házi feladatok és a gyakorlati helyek brainstormingjai remekül fejlesztették ezt a készséget is.
Akármennyire is kreatív tud lenni egy médiaügynökség egy-egy feladatköre, bizony vannak számok és statisztikák is. Ezek elemzése, elkészítése a vártnál sokkal izgalmasabb tud lenni, ha analitikus szemléletmóddal tekintünk rájuk. Az analitikus gondolkodás azonban nem csak a statokkal kapcsolatos feladatokat könnyíti meg, hanem a tervezési folyamatokat, piacelemzéseket is, amikor a fogyasztói magatartás igazán hangsúlyt kap. A fogyasztók viselkedéséről különböző szoftverek biztosítanak adatokat számunkra, melyek értelmezése során érdekes, néha egyenesen meglepő eredményekre bukkanhatunk, ha kellő mértékű kritikus és analitikus szemléletmóddal vizsgáljuk őket.
A fent leírtak mind olyan készségek, amik elengedhetetlenek a munka világában, mégsem tehetjük őket maradéktalanul magunkévá az egyetemi tanulmányok során. Összességében minden általam látott cégnél rengeteget tanultam a szakmáról, mindkét helyen energikus, jófej és segítőkész emberekkel ismerkedtem meg, akik hatalmas lelkesedéssel tanítottak és segítettek a fejlődésben. Négy hónap alatt millió kérdést tettem fel, aminek egy része egészen biztosan baromság volt, de egyik helyen se éreztem azt, hogy hülyeségnek tartanák, amit mondok vagy kérdezek. Szakmailag és emberileg is sokat adott nekem a négy hónapos képzés és a két gyakorlati hely is, szóval úgy gondolom, hogy akármelyik GroupM ügynökséghez is kerül valaki végül, egészen biztosan jól jár.
– Békési Napsugár, Junior Digital Executive @ MediaCom
Ha szívesen tanulnál és dolgoznál egy olyan helyen, ahol fontos vagy, jó a társaság és szakmailag fejlődhetsz, jelentkezz a GroupM Akadémiára!
A jelentkezés határideje: 2019. december 20.