Az okoseszközök, mint az okostelefon, táblagép, okosóra egyre szélesebb körben elterjedtek. A mobil platform szerves része életünknek. Több mint csupán egy képernyő! Sokan mobilunkkal kelünk és fekszünk, és megbízható társként kezeljük. Az okostelefon manapság annyira nélkülözhetetlen része az életünknek, hogy (régebben) elképzelhetetlen helyzetekben is mobilunkon szórakozunk, tájékozódunk vagy csak böngészünk. Bármikor, bármire rákereshetünk mobilunk segítségével, és ezt a legtöbben ki is használjuk.
Tömegközlekedés közben mobilunk miatt nem érezzük azt, hogy „elvesztegetettük” az időnket. Utánanézünk, utánaolvasunk sokmindennek, mielőtt döntést hozunk és később számítógépen folytatott tevékenységeket készítünk elő mobilunkon (például netes vásárlást). Tévénézés közben, ha nem köti le eléggé a figyelmünket a műsor, vagy pont azzal kapcsolatban érdekel minket valami bővebben, elővesszük a mobilunkat és „multiscreeningelünk”. Vásárláskor az információszerzés és a termékteszt olvasása, vagy éppen a webshopban történő regisztráció gyakori mobilos tevékenység. A legfontosabb pedig az, hogy a nap 24 órájában elérhetőek vagyunk és kommunikálhatunk.
Megváltoztatja a médiafogyasztási szokásainkat is, például kevesebb időt szánunk egy-egy dologra, rövidebb tartalmakat fogyasztunk, inkább vertikálisan, mint horizontálisan nézzük át a képernyőt, és ezeket a szokásokat lassan laptopon és asztali gépen is elkezdjük alkalmazni.
„A Google Consumer Barometer szerint a legmagasabb okostelefon penetráció Dél–Koreában, Szingapúrban és az Egyesült Arab Emírségek területén van, a 16+-os lakosság 91%-a rendelkezik ilyen eszközzel ezekben az országokban. Csak Európánál maradva: Svédország, Norvégia és Spanyolország a listavezetők 85, 83 és 81%-os penetrációval. Magyarországon jelenleg 61%-os penetrációt mutat a barométer, ami bár jóval elmarad az előzőektől, azért nincs okunk a szégyenre, hiszen olyan országokkal vagyunk hasonló szinten, mint Belgium (60%), Csehország (58%) és Lengyelország (61%).
A tablet használók köre Magyarországon 22%, ami Szerbia (16%) és Ukrajna (11%) után a legalacsonyabb a harminc vizsgált Európai ország közül. Vannak olyan európai országok, ahol már a 16 évesnél idősebb lakosság több mint fele használ ilyen eszközt, ilyenek például Hollandia (55%), az Egyesült Királyság (53%) és Norvégia (51%).” – Molnár Judit, kutatási csoportvezető, NRC
Magyarországon a 18 és 49 év közöttiek 79%-a rendelkezik okostelefonnal a TGI adatai szerint (2016 H1). A Google adatai szerint 10-ből 4 felhasználó csak okostelefonon keres. Ez magasabb, mint azoknak az aránya, akik csak PC-n teszik ezt. Nemzetközi szinten a mobilos keresések aránya már megelőzte a desktop keresésekét. 2015 áprilisában a mobil eszközökről érkező keresések esetében alapvetően megváltozott a Google rangsorolási algoritmusa. Azok az oldalak, amelyek mobilfelhasználó barátnak minősülnek, jobb pozícióban szerepelnek és leszorítják a találati listában a nem mobilra optimalizált oldalakat.
Vásárlás szempontjából is fontos szerepet kap a mobil. Rákeresnek termékekre, olvasnak róluk leírásokat és véleményeket. Lehet, hogy mobilon többet találkoznak a termékkel, a kattintások nagy része is származhat mobilról. A vásárlás lehet, hogy nem mobilon történik meg – bár ha elég jó és egyszerű a vásárláshoz szolgáló felület, akkor mobilon is megtörténhet, a mobilon vásárók száma folyamatosan nő -, de a vásárláshoz vezető utat a mobil rak(hat)ta le.
Miért elengedhetetlen tehát az, hogy mobilbarát legyen a weboldalunk?
A mobil kereséses aránya folyamatosan nő, és fontos az, hogy ha megtalálják az oldalt, ne zárják be sietve, mert nem lehet rajta mobilon tájékozódni. Ha nem volt mobilbarát az oldal, rossz benyomást kelt keresőnkben és könnyen lehet, hogy nem fog rákeresni újra a weblapra számítógépen sem.
A Facebookon és más social csatornákon való jelenlét is fontos, hiszen az emberek nagy része a közösségimédia-platformokat tájékozódásra is használja, ráadásul sokan mobilról. Fontos az, hogy ha ott találnak ránk mobilon és tovább érdeklődnek, átnavigának a honlapra, ne veszítsék el érdeklődésüket egy rosszul összerakott oldal miatt.
Sokat böngészünk szabadidőnkben mobilunkon és fontos, hogy mindig jelen legyünk és mindig megtaláljanak minket. Abban a pillanatban, amikor a felhasználó eszébe jut a keresés vagy csak ránk talál és felkeltjük érdeklődését, nekünk mobilon is ott kell lennünk, minden pillanatban!
– Darabos Laura, GroupM Akadémia, 1. csoport
Ha szívesen tanulnál és dolgoznál egy olyan helyen, ahol fontos vagy, jó a társaság és szakmailag fejlődhetsz, jelentkezz a GroupM Akadémiára!